2014-09-05

DET RULLAR

Jag har lovat att uppdatera kring vad som händer när det gäller min husrenovering. Hantverkarna har äntligen dragit igång och nu är det hög tid för mig att göra alla beställningar. Förutom att vi måste lägga order på kök och badrumsinredning så måste vi bestämma vilka kaminer vi ska ha samt vilket golv vi önskar.

Det rumsliga med planlösning och placering av fönster är spikad och innerväggarna har byggts upp den här veckan. På övervåningen blir det en ganska stor öppen yta med kök och samvarodel i mitten av huset med ljusinsläpp från två håll. Det blir utgångar på två sidor av huset, till balkongen på ena sidan och till trädäcket på den andra.

Barnens sovrum har vi placerat i ena kortänden av huset med ett litet kontor i det utrymmet som bildas mellan rummen. I andra kortänden av huset ligger vårt sovrum som kommer att vara ihopbyggt med ett stort badrum och walk-thru-closet. Vi kommer alltså inte ha några väggar mellan de olika avdelningarna i vuxenavdelningen. 


















Foto: Pinterest




















Foto: Pinterest




















Nu är som sagt alla innerväggar uppe och det är en härlig känsla att kunna gå omkring och ta in storleken på rummen. Det är alltid speciellt när ritningarna helt plötsligt förvandlats till verklighet. Även om jag är bra på rumsliga former och proportioner så kan jag aldrig fullt föreställa mig hur det kommer att kännas. Verkligen överraskar alltid en aning. I det här fallet positivt. Jag var rädd att den sociala mittendelen med kök och samvaro skulle kännas för trång men det känns faktiskt helt lagom. Lite intimare än i förra huset men här kommer vi att ha tv-del i nedre plan.

I nästa vecka drar elektrikerna igång. Jag träffade de som ska utföra arbetet i förra veckan och ficka massor av bra idéer och inspiration. Skönt med hantverkare som kan sin sak och dessutom kommer med värdefull input kring vilka lösningar som är bäst. Är inspirerad av lösningen i köket som ni ser på bilden nedan. Små porslinskoppar med nakna glödlampor i. Eller så blir det vanliga små spottar i köksdelen. Många estetiska beslut att ta men nu är det i alla fall bestämt var ljuspunkterna ska placeras. Skönt! Nu ska vi ut till kund och styla och sen blir det fredagshäng i soffan med kidsen.

Foto: Pinterest




















Foto: Daniella Witte




















Läs om skiten, dammet, omprioriteringar och hur jobbigt det kan vara att renovera på Tailsblogg.

Trevlig helg!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar